با خوردن سس انار به وزن خودتان بیافزایید

میوه انار رباب نی ریز در مرحله برداشت تجاری از باغی تجاری واقع در نی ریز در شرق شیراز در استان فارس برداشت شد.

میتوان برای تهییه سس انار از انار شیراز استفاده کنید.

میوه های برداشت شده در همان روز با خودروی تهویه شده به آزمایشگاه گروه بهداشت و کنترل کیفیت مواد غذایی دانشکده دامپزشکی دانشگاه ارومیه منتقل شد.

میوه های تازه انار شسته و به چهار قسمت تقسیم شدند. آرل های جدا شده به مدت 30 ثانیه در مخلوط کن آسیاب شده و از پارچه خراطین عبور داده شدند. برای تجزیه و تحلیل از شیره تازه تهیه شده استفاده شد.

استخراج اسانس و کروماتوگرافی گازی تجزیه و تحلیل طیف سنجی جرمی (GC-MS). گیاه آویشن شیرازی، آویشن شیرازی، توسط خواربارهای محلی تهیه و در مؤسسه گیاهان دارویی کرج، ایران شناسایی شد.

سس انار

اندام های هوایی خشک شده با استفاده از دستگاه کلونجر به مدت 3 ساعت تحت تقطیر با آب قرار گرفتند. روغن استخراج شده روی سولفات سدیم بی آب خشک شد، سپس فیلتر شد و در ویال های شیشه ای محفوظ با ورق آلومینیومی در دمای 4 درجه سانتی گراد نگهداری شد.

Packard، Palo Alto، ایالات متحده) مجهز به ستون HP-5MS (30 متر طول × 0.25 میلی متر قطر داخلی، ضخامت فیلم 0.25 میکرومتر) همراه با یک طیف سنج جرمی (MS) (مدل 5973N؛ هیولت پاکارد، پالو آلتو، ایالات متحده آمریکا) .

شرایط کروماتوگرافی به شرح زیر بود: سرعت جریان هلیوم 1.5 میلی لیتر در دقیقه بود. درجه حرارت برنامه ریزی شده برای افزایش از 50 به 240 درجه سانتیگراد با شیب 3 درجه سانتیگراد در دقیقه (حفظ دمای اولیه و نهایی برای 6 دقیقه).

به دنبال آن افزایش دما از 15 درجه سانتیگراد در دقیقه تا 300 درجه سانتیگراد (3 دقیقه نگهداری می شود).

دمای پورت انژکتور و دمای آشکارساز به ترتیب 290 درجه سانتیگراد و 250 درجه سانتیگراد تنظیم شد.

ترکیبات فردی با نمونه‌های معتبر و با داده‌های کتابخانه‌ای موجود سیستم GC/MS (نرم‌افزار داده WILEY 2001؛ جان ویلی و پسران، نیویورک، ایالات متحده آمریکا) شناسایی و تأیید شدند.