اثر محافظتی زیره سبز بر سمیت کبدی

اثر محافظتی نفرو روغن N. sativa در سمیت کلیوی ناشی از جنتامایسین در خرگوش مشاهده شده است (Saleem et al., 2012) (جدول 7). ویتامین C و روغن N. sativa هنگامی که قیمت مبل راحتی ارزان به صورت ترکیبی داده می‌شوند یک اثر هم افزایی از نفروپروتکتیو نشان دادند (Saleem et al., 2012).

درمان خوراکی روغن N. sativa (0.5، 1.0 یا 2.0 میلی لیتر/کیلوگرم در روز به مدت 10 روز) باعث بهبود وابسته به دوز سمیت کلیوی ناشی از جنتامایسین در موش صحرایی شد که توسط شاخص های بیوشیمیایی و بافت شناسی سمیت کلیوی ارزیابی شد.

اثر محافظتی روغن N. sativa بر سمیت کلیوی ناشی از متوترکسات در موش های صحرایی گزارش شده است که از طریق بازگرداندن وضعیت آنتی اکسیدانی دارو مصرف می شود (ابوالنصر و همکاران، 2001؛ یامان و بالیکچی، 2010). اثرات محافظتی روغن N. sativa در پیشگیری از کلیوی مزمن ناشی از سیکلوسپورین A در موش ها با کاهش استرس اکسیداتیو مشهود شد (Uz et al., 2008).

مکمل TQ از ایجاد تغییرات دژنراتیو ناشی از طریقه مصرف زیره سبز برای لاغری شکم در بافت‌های کلیه و آسیب کلیوی ناشی از سیس پلاتین در موش‌ها که توسط پراکسیدهای لیپیدی و آنیون‌های آلی کلیوی و ناقل‌های کاتیونی نشان داده شده است، جلوگیری کرد (سید احمد و ناگی، 2007؛ اولو و همکاران، 2012).

سیاهدانه به طور قابل توجهی از آسیب های عملکردی و بافتی ناشی از ایسکمی کلیوی یا خونرسانی مجدد در موش های صحرایی ویستار جلوگیری کرد (موسوی، 1394). سیاهدانه بر اساس ظرفیت آنتی اکسیدانی کل، شاخص وضعیت اکسیداتیو و فعالیت کاتالاز و میلوپراکسیداز در بافت کلیه اثرات محافظتی در برابر آسیب ایسکمی-پرفیوژن بر بافت کلیه نشان داد همچنین تعرفه گذاری خدمات پرستاری شامل چه کسانی میشود؟

گزارش شده است که N. sativa (i.p. 0.2 ml/kg) اثرات مضر آسیب ایسکمی-پرفیوژن مجدد را بر روی کبد در موش‌ها تسکین می‌دهد، همانطور که با تیتر آنزیم‌های نشانگر، ظرفیت آنتی اکسیدانی کل، وضعیت اکسیداتیو کل و میلوپراکسیداز در بافت کبد مشخص می‌شود. (ییلدیز و همکاران، 2008).

اثر محافظتی TQ بر سمیت کبدی ناشی از Cd++ در موش، به ویژه اختلال در آنتی اکسیدان های غیر آنزیمی و آنزیمی، گزارش شده است (Zafeer et al., 2012). قبل از تیمار با TQ (10 میکرومول در لیتر) محافظت قابل توجهی را نسبت به طرز تهیه مربای هویج غلیظ نشان داد که با کاهش اکسیداسیون پروتئین و بازیابی آنتی اکسیدان های تخلیه شده نشان می دهد، که نشان می دهد که TQ هنگامی که در معرض توهین سمی قرار می گیرد تأثیر تعدیل کننده ای بر سیستم دفاعی آنتی اکسیدانی دارد.

  • منابع:
    1. Protective effect of cumin on hepatotoxicity
  • تبلیغات:
    1. عملیات حرارتی ملایم بی خطر است ممکن است
    2. علاوه بر این، حاوی هیچ گونه گلوتن نیست
    3. از یک تیر پشمی پهن به ماشین بافندگی وارد می‌شود
    4. فواید انواع چای بر چگونگی عملکرد بدن در طول روز!